Årsplan 2021

for

Bakketoppen barnehage

Versjonsnummer 4 - Fastsatt av Samarbeidsutvalget 01.02.2021

Om årsplanen og kommunens mål for barnehagene

Barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg og lek samt fremme læring og danning. Barnehagens innhold skal være allsidig, variert og tilpasset det enkelte barn og barnegruppen. Barnets beste skal alltid være et overordnet mål.

Denne årsplanen skal vise hvordan barnehagen jobber for å oppfylle kravene i den nasjonale rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver. Årsplanen skal også beskrive hvordan vi jobber for å nå Oslo kommunes felles målsetninger for barnehagene: 

  • Barn og unge skal ha et trygt og inkluderende oppvekst- og læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring, og som er fritt for mobbing, vold og overgrep.
  • Barnehagebarn skal møte medarbeidere med høy kompetanse og tid til å følge opp den enkelte.
  • Barnehagebarn skal få et pedagogisk tilbud som støtter det enkelte barns lek, utvikling og læring.
  • Barnehagebarn skal utvikle gode språklige og sosiale ferdigheter gjennom lek i trygge omgivelser.

Om barnehagen

Beskrivelse

Bakketoppen er en privateid barnehage med fire avdelinger. Vi holder til i to hus i en idyllisk eplehage på Nordstrand.

Vi er en barnehage som er stolte av vårt grønne flagg fra Fee, og natur og miljøvern er en naturlig del av hverdagen. Vi er glade i å være ute, både i egen hage og i nærmiljøet. "Robuste barn vokser i trær"

Vi mener at det viktigste vi kan jobbe med i barnehagen er den sosiale kompetansen, og at veien dit går via lek i nære relasjoner og kompetente, engasjerte og aktivt tilstedeværende voksne.

Vi er èn stor familie i to hus under ett tak!

Bakketoppen skal være et raust, fritt og inkluderende fellesskap. Her skal det være trygghet, trivsel, omsorg og utvikling for liten og stor.

Vi vil at:

  • Barn, foreldre og ansatte skal møte hverandre med åpenhet, omsorg, anerkjennelse og respekt.
  • Barna skal få opplevelser og erfaringer for livet.
  • Barna skal ha venner å dele opplevelsene med.
  • Alle skal få muligheten til å bli og være den beste utgaven av seg selv.

Vi i Bakketoppen anerkjenner lekens egenverdi. Som dens profesjonelle beskyttere, gir vi barna mulighet til læring, utvikling, utforsking og styrking av deres selvfølelse og identitet.


Tilvenning

Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barna kan få en trygg og god start i barnehagen. Se «Oslostandard for tilvenning i barnehagen».

Våre tiltak
  • Vi vet at en lang tilvenningsperiode er en viktig og god investering. Derfor tilbyr vi nye barn ukentlige besøk allerede fra mai måned.
  • De nye foreldrene innkalles til foreldremøte før sommeren.
  • Barna mottar et velkomstbrev fra barnehagen før oppstart. Her finnes utfyllende informasjon om barnehagen og barnets primærkontakt under tilvenningen.
  • Barnehagen har respekt for  hvert enkelt barn og foreldres behov. Ingen tilvenning er lik.
  • Pedagogene på avdeling har oppstartssamtale  en av de første dagene. Foreldre og barnehage utveksler informasjon, erfaringer og forventninger.
  • Tett oppfølging og åpen dialog er viktig. 
  • Tilvenning for overgang fra småbarn til storebarn starter allerede på våren.

Vennskap og fellesskap

I barnehagen skal alle barn få oppleve seg selv som verdifulle, få venner og bidra i et sosialt fellesskap.

Barnehagen skal forebygge, avdekke og stoppe mobbing og krenkelser.

Barnehagen skal fremme likestilling, og motvirke alle former for diskriminering.

Våre tiltak
  • To hus - ett tak. Vi samarbeider om aktiviteter, turer og fellesarrangement. Parallellavdelingene jobber ekstra tett sammen.
  • Vi ser verdien av den frie leken, og bruker leken som ramme for vennskap. 
  • Vi gir barna felles opplevelser og referanser å bygge videre på. Barna skal få oppleve gleden og nytten av sosiale relasjoner.
  • Vi veileder barna til å ta initiativ til og opprettholde vennskap. De skal veiledes til å invitere og inkludere, og det skal også foreldrene.
  • Vi jobber aktivt mot mobbing, og vi har vårt eget mobbemanifest. De ansatte har kompetanse og handlekraft til å forebygge, avdekke og stoppe mobbeadferd og krenkelser.
  • Anerkjenner konflikter som en del av hverdagen.
  • Vi skal være tydelige voksne - også foreldrene. Vi veileder barna i utviklingen av evnen til å reflektere over egne handlinger og hvordan disse påvirker fellesskapet.
  • Alle barns evner og bidrag oppleves som ressurser i fellesskapet.

Lek

Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes.

Barnehagen skal ha et fysisk miljø som støtter barnas utvikling og sosiale og språklige samhandling.

Barnehagen skal legge til rette for et inkluderende miljø der alle barna kan oppleve glede og engasjement gjennom lek.

Våre tiltak
  • Leken er barnas viktigste aktivitet og læringsarena. Vi skal anerkjenne den frie lekens egenverdi og være bevisst vår rolle som profesjonelle lekebeskyttere.
  • De voksne er aktivt tilstede som veiledere, og fremmer et positivt samspill mellom barna.
  • De voksne er sin rolle bevisst. Vi skal sette i gang, tilrettelegge, videreutvikle, veilede, megle og sette grenser i leken.
  • De voksne understøtter leken og etterser at alle deltar. Det skal tilrettelegges for lek i større og mindre grupper, både på avdelingsnivå og på tvers av avdelinger.
  • De voksne skal se de som ikke viser initiativ. Barna skal lære å invitere og inkludere.
  • Skjermet leketid.

Læring

Barna skal oppleve et stimulerende og utforskende miljø som fremmer barns nysgjerrighet og lærelyst.

Barnehagen skal sørge for utvikling og progresjon innenfor alle fagområdene i rammeplanen.

Barnehagen skal støtte og berike barnas initiativ og gi dem utfordringer og tiltro til egne evner.

Våre tiltak
  • De voksne skal være lyttende, omsorgsfulle, selvreflekterende og aktivt tilstedeværende i alle aktiviteter.
  • Vi skal ha et fysisk miljø som fremmer nysgjerrighet og utvikling, hvor barna får utfolde sin undring, skaperglede og utforskertrang.
  • De voksne skal ta barnas initiativ, og stimulere til nysgjerrighet og lærelyst. De skal undre seg sammen med dem og gi dem utfordringer med utgangspunkt i deres interesser og ferdigheter.
  • Erfaringsbasert læring gjennom fellesopplevelser - vi skal stimulere til lærelyst gjennom førstehåndserfaringer og bruke leken som viktigste læringsarena.
  • Lekbaserte læringsaktiviteter.

Kommunikasjon og språk

Barnehagen skal støtte barns bruk av språk som redskap for å tenke og gi uttrykk for egne meninger og følelser.

Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen.

Barnehagen skal fange opp og støtte barn som trenger ekstra støtte i sin språkutvikling. Se «Oslostandard for systematisk oppfølging av barns språkutvikling».

Våre tiltak
  • De voksne skal være språkmodeller og møte barna på deres nivå og arena. Vi har fokus på kommunikasjon som positiv samhandlingsmetode.
  • Vi løfter frem den flerspråklige kompetansen mange av barna har.
  • Språkstimulering er implementert som en naturlig del av hverdagen, og brukes aktivt i alle aktiviteter (støttende språkstrategier).
  • Alle barn skal leses for hver dag. Sang, bøker, rim og regler er en naturlig del av hverdagen.
  • Vi bruker "Sprell" som felles språkutviklingsverktøy.

Digital praksis

Barnehagen skal gi barna mulighet til å bruke digitale verktøy og teknologi i lek, læring og kreative prosesser.

Barnehagen skal bidra til at barna utvikler en begynnende etisk forståelse knyttet til digitale medier.

Barnehagens ansatte skal utøve god digital dømmekraft i samarbeid med foresatte.  

Våre tiltak
  • Alle avdelinger har tilgang til digitale verktøy som nettbrett. pc og mobiltelefon.
  • Vi har tydelige retningslinjer for billedtaking og -deling og bruk av sosiale medier. Det blir hentet samtykke for bruk og lagring av informasjon.
  • Personalet bruker nettbrett som et støttende verktøy i pedagogiske læringsprosesser.
  • Vi bruker Kidplan som felles informasjonskanal.

Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole

Barnehagen skal i samarbeid med foresatte og skolen legge til rette for at barnet får en trygg og god overgang fra barnehage til skole. Se «Oslostandard for samarbeid og sammenheng mellom skole og barnehage».

Barnehagen skal legge til rette for at barna har med seg erfaringer, kunnskaper og ferdigheter som gir dem et godt grunnlag for å begynne på skolen.

Våre tiltak
  • Vi følger Oslo-standarden.
  • Veteranene samles jevnlig i egen klubb det siste året.
  • Veteranklubben forbereder barna til skolestart gjennom lekbaserte læringsaktiviteter.
  • Det settes felles mål for gruppen, samt at det tas hensyn til barnas ulike modningsnivå. Barna skal få tilrettelagte utfordringer.
  • Veteranklubben overnatter i barnehagen og drar på leirskole.
  • Det holdes et foreldremøte for skolestarterne på høsten. Her vil det bli informert om det siste året i barnehagen og en felles forventningsavklaring for året.
  • Overføringsmøte mellom barnehagen og skole.
  • Flere turer til skolen.

Omsorg

Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan knytte seg til personalet og til hverandre. 

I barnehagen skal alle barna bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for.

Barnehagen skal forebygge og avdekke omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep. Se Oslostandard for samarbeid mellom helsestasjon, barnehage og barneverntjenesten.

Våre tiltak
  • Barn og voksne skal møte gjensidig respekt og anerkjennelse.
  • Barna skal føle seg trygge og verdifulle, og vite at de har en viktig rolle i fellesskapet.
  • Personalet skal se barna der de er, se det unike i hvert barn og gruppen som helhet.
  • Alle barn trenger, og skal få, det lille ekstra i blant.
  • De voksne skal ha nok kjærlighet og omsorg til alle barna.
  • De voksne skal være bevisste i forhold til omsorgssvikt, og handlekraftige til å søke hjelp ved behov.
  • Alle ansatte kjenner til trygghetssirkelen, og har den i tankene i deres samvær med barna.

Medvirkning

Barn skal delta i demokratiske prosesser og ha innflytelse på det som skjer i barnehagen. Barnas medvirkning må tilpasses individuelle forutsetninger og behov.

Barnehagen skal ivareta foresattes rett til medvirkning, og samarbeidet skal alltid ha barnas beste som mål.

Våre tiltak
  • Barna er aktivt deltagende i beslutningsprosesser - medbestemmelse som en del av medvirkning. De skal få være aktive i planleggings- og evalueringsprosesser.
  • Vi planlegger med rammer som har rom for barnas innspill, vi skal være villige til å vike fra planen og ta vare på de magiske øyeblikkene.
  • Vi er sensitive voksne som virkelig lytter til det barna har å si. Vi skal fange opp barnas følelser og behov for trygghet og trivsel.
  • Barna skal erfare at deres ytringer og handlinger har en effekt på fellesskapet. 
  • Personalet og foreldrene har en åpen og tett dialog, og barnehagen er mottagelig for foreldrenes innspill.
  • 4 - 5 åringene gjennomfører årlig trivselssamtale.

Danning

Barnehagen skal støtte barnas utvikling av egen identitet og bidra til at barna utvikler positiv selvfølelse.

Barnehagen skal legge til rette for at barna utvikler kritisk tenkning og etisk dømmekraft.

Barnehagen skal fremme samhold og solidaritet samtidig som individuelle uttrykk og handlinger skal verdsettes og følges opp.

Våre tiltak
  • Barna skal få utvikle evnen til å reflektere over egne handlinger, synspunkt og væremåte. Vi skal støtte barna i å sette grenser, respektere grenser, finne løsninger og kompromisse.
  • Personalet skal støtte barna i å uttrykke egne synspunkt. Barna skal veiledes i å finne balansen mellom å hevde egne behov og lytte til andres.
  • Det skal være gjensidige samhandlingsprosesser mellom barn og voksne.
  • Vi omtaler hverandre i positive ordelag.
  • Vi skal skape forutsigbare hverdagsrutiner og gi tydelige, anerkjennende og forståelige grenser.
  • Alle ansatte skal ha en reflektert holdning til egen væremåte og hvordan denne påvirker barna.
  • LØFT - løsningsfokusert tilnærming. Vi ser etter det positive og løfter det frem - det du gir mest oppmerksomhet får du mest tilbake av.

Bærekraftig utvikling

Barna skal få naturopplevelser og bli kjent med naturens mangfold.

Barna skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen.

Våre tiltak
  • Barna skal lære å tenke kritisk, handle etisk og vise solidaritet.
  • Vi har fokus på gjenbruk og viser miljøbevissthet ved innkjøp.
  • Vi har grønt flagg fra Fee, og følger deres retningslinjer.
  • Sporfri ferdsel på tur.
  • Barna skal lære at våre handlinger og verdisyn har betydning for de som kommer etter oss.
  • Vi har ansatte med særskilt kompetanse på området, som er ansvarlig for en egen miljøgruppe.
  • Vi dyrker frukt og grønnsaker i egen hage, og har eget bieprosjekt.

Planlegging, vurdering og dokumentasjon

Barnehagen skal planlegge, vurdere og dokumentere det pedagogiske arbeidet.

Våre tiltak
  • Dokumentasjonen skal synliggjøre og vurdere de pedagogiske prosessene i barnehagen. Denne dokumentasjonen skal danne grunnlag for refleksjon, utvikling og progresjon.
  • Det skal være en rød tråd mellom Rammeplan, Årsplan og avdelingenes handlingsplaner.
  • Avdelingene skal evaluere halvårlig. Dette deles med foreldrene.
  • Barnehagen har egen opplærings- og utviklingsplan for de ansatte.
  • Alle foreldre har tilgang til informasjon, planer og dokumentasjon via Kidplan.
  • Vi opfordrer alle foreldre til å delta i den årlige brukerundersøkelsen. Informasjonen vi får der brukes videre i vårt utviklingsarbeid.

Livsmestring og helse

Barnehagen skal bidra til barnas trygghet, livsglede, og følelse av egenverd. 

Barnehagen skal være en arena for daglig fysisk aktivitet og samtidig gi rom for hvile.

Barnehagen skal bidra til at barna utvikler matglede og sunne helsevaner.

Våre tiltak
  • Vi har fokus på både fysisk og mental helse, og ser sammenhengen mellom disse to.
  • Vi bruker matlaging som en pedagogisk aktivitet. Gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å bruke flere sanser, bli kjent med nye matvarer og bli trygg på å tørre å smake.
  • Vi er opptatt av at barna skal være fysisk aktive. Vi tilbyr yoga og svømming, samt tilrettelegger for deltagelse på skiskole. Hvile har også en naturlig plass i hverdagen.
  • Vi skal ha trygge rammer hvor det er  akseptert at man undres, utvikler, utfordrer og uttrykker seg selv. 
  • De voksne byr på seg selv, viser omsorg og inviterer til åpenhet og nærhet.
  • Barnas trivsel er de voksnes ansvar.
  • Vi er observante voksne som ser faretegnene om barna ikke har det bra.